GÜNDEM
AB
Komisyonu tarafından açıklanan Türkiye için
katılım ortaklığı belgesi uyarınca ulusal
program
Tarım
alanında yapılması gereken düzenlemeler
Tarım,
tam üyelik durumunda Türkiye-AB ilişkilerinde
en sorunlardan biri ve üzerinde en fazla tartışmaların
yapılacağı konu olacaktır. Türk tarımının
uyumunun ön görüldüğü OTP sürekli bir
reform süreci içerisindedir. OTP reformlarının
bir özelliği reformlarının çoğunlukla yeni
üye katılımlarının öncesinde gerçekleşememesi
ve destekleme yoğunluğunun her reform ile biraz
daha azaltılmasıdır. Nitekim Yeşil Kitap
(1985) İspanya ve Potekiz’in Macsharry
Reform’u (1992) ise Avusturya, İsveç ve
Finlandiya’nın katılım öncesi gerçekleştirilmiştir.
Benzer şekilde merkezi ve doğu Avrupa ülkelerine
(MDAÜ) yönelik genişleme sürecine paralel
olarak Gündem 2000 çerçevesinde yeni bir reform
sürecine girilmiştir. AB uzun dönemde sadece
OTP değil bütün alanlarda mali destek sağlamaktan
çok düzenleyici (mevzuat koyan) birliktelik
kazanma eğilimindedir. Dolaysıyla, Gündem 2000
çerçevesinde öngörülen harcamaları kısıcı
uygulamalar gelecekte daha yaygın bir nitelik
alabilecektir.
OTP sürekli
bir reform süreci içerisinde olduğu göz önüne
alındığında, Türkiye’nin hangi OTP’ye
uyum göstereceğinin kesin olarak belirlenmesi ve
ona göre hazırlıklar yapılması bazı
zorlukları içermektedir. Son reform dalgası
olan ve Türkiye içinde önem kazanan Gündem
2000 ile şu düzenlemeler ön görülmektedir.
-AB içe
ve AB dışı piyasalarda rekabet gücünün geliştirilmesi
için daha düşük düzeyde kurumsal fiyatların
uygulanması
-Tarımda
çalışan nüfusa adil bir yaşam standardının
sağlanması
-AB nin
uluslararası ticaretteki konumunun güçlendirilmesi
(serbest rekabete uyumlu piyasa yapısının oluşturulması)
-Kalite için
yoğunlaşma
-Çevre
ile ilgili hedeflerdin OTP ile bütünleştirilmesi
-OTP’nin
ikinci aşağı olarak kırsal kalkınmaya önem
verilmesi
-Merkeziyetçi
olamayan yönetim
Türk tarımının
OTP ye uyumunun en önemli muhatabı OTP ye
uyumdan en çok etkilenecek ve AB ile rekabete
girecek olan Türk çiftçisi, sanayicisi ve
ticaret erbabıdır. Türkiye AB tarımına uyumu
başarılı bir şekilde gerçekleştirebilmek için,
ülkenin imkan ve ihtiyaçları ile tutarlı bir
tarımda kalkınma stratejisi çerçevesinde kırsal/
tarımsal alt yapının tarım işletmelerinin yapısının
tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren
sanayinin ve pazarlama imkanlarının iyileştirilmesi
yanında etkin teknolojik kullanım gibi
verimlilik ve rekabet gücünün artırılmasına
imkan verilecek politikalara ağırlık
verilmelidir. Böyle bir yaklaşım sadece OTP ye
değil dünyadaki gelişmeler uyum içinde
zorunludur.
Katılım
ortaklığı belgesi uyarınca ulusal programda
tarım alanında yapılması gereken düzenlemeler
Türk tarımının
AB ortak tarım politikasına (OTP) uyumu ile
ilgili son ve en önemli gelişme 08 Kasım 2000
tarihinde AB komisyonu tarafından açıklanan Türkiye
için Katılım Ortaklığı Belgesi ile ortaya çıkmıştır.
Katılım Ortaklığı Belgesi ekonomik ölçüler
kapsamında tarım reformunun sürdürülmesini öngörmektedir
Katılım Ortaklığı Belgesi ayrıca, diğer
konularda olduğu gibi tarım alanında da Kısa Dönem
(2001) ve Orta Dönem (2002-2003) olarak iki dönem
belirlemiştir. Katılım Ortaklığı Belgesine göre
Türkiye Kısa Dönem de tarım alanında şu
hususları yerine getirmelidir.
- İşleyen
bir arazi kayıt ve hayvan kimlikleri
sistemleri ile bitki sertifikaları (Bitki
Pasaportları) düzeninin kurulması; tarım
piyasalarının izlenmesi için idari yapının
iyileştirilmesi ve çevresel, yapısal ve kırsal
kalkınma önlemlerinin uygulanması
- Hayvan
ve bitki hastalıkları ile mücadele için
mevzuatın oluşturulması birinci önceliği
oluşturacak şekilde. Topluluğun hayvan ve
bitki sağlığı mevzuatı için uygun bir
uyum stratejisinin belirlenmesi ve laboratuar
testleri, denetim düzenlemeleri ile kuruluşları
başta olmak üzere bu alanda uygulama yeteneğinin
üst düzeye çıkartılması.
Katılım
Ortaklığı Belgesine göre Türkiye Orta Dönemde
tarım alanında şu hususları yerine
getirmelidir.
- Tarımsal
ve kırsal kalkınma politikaları ile ilgili
müktesebat için hazırlıkların tamamlanması.
- Gıda
işleme Kuruluşlarının (Et, Süt İşleme
Tesisleri) AB, sağlık ve kamu sağlığı
standartlarına göre modernize edilmesi ve
test ve teşhis imkanlarının daha ileri düzeyde
tesis edilmesi .
- Yukarıdaki
açıklamalardan da görüleceği üzere Türkiye,
OTP ye uyum sürecinde, birkaç yıl içinde,
veterinerlik ve bitki sağlığı koşulları
başta olmak üzere gerekli ve kurumsal düzenlemeleri
yerine getirecek, bu dönem sonunda da uyum için
gerekli bütün şartları tamamlayacaktır.
Veterinerlik,
bitki sağlığı ve hayvan besleme
Bu
alandaki AB mevzuatı, bir taraftan tüketici
beklentilerini karşılarken, diğer taraftan
insan ve hayvan sağlığını koruyarak
veterinerlik, bitki sağlığı ve hayvan besleme
sektörlerinde iç ve dış ticaretin iyileştirmeyi
amaçlamaktadır. Bu mevzuat , topluluk, içi
ticarette veterinerlik ve bitki sağlığı
kontrollerinin ortadan kalkmasını mümkün kılan
Üye Ülkelerdeki ilgi otoritelerin karşılıklı
olarak tanınması esasına dayanmaktadır.
Mevzuatın
uyumlaştırılmasına ilaveten tek pazarın bu şekilde
ortak ülkelere genişletilebilmesinin temel ön
şartı, uygun bir şekilde yapılanmış ve eğitimli
yönetimlerin varlığıdır. Daha genel anlamda aşağıdaki
maddeleri kapsamaktadır.
- Menşe
(Orijin) bölgesinde uygun muayene yapılmasına
ilişkin düzenlemeler
- Dış
sınırlarda olduğu gibi varış noktasında
ve nakil esnasında fark gözetmeden yapılan
kontroller
- Tatminkar
laboratuar kontrollerine ilişkin düzenlemeler
Bu
kapsamda Topluluk mevzuatının uygulanabilmesi için
aşağıdaki idari yapılan mevcut bulunması
gerekmektedir (aşağıda belirlenenler öncelikli
yapılardır, bu teferruatlı bir liste değildir):
- Nakil
imkanları da dahil olmak üzere, yeterli ve
uygun eğitimli personel ve imkanlara haiz,
veterinerlik, bitki sağlığı ve kalitesi ve
hayvan besleme mevzuatının uygun bir şekilde
uygulanmasından sorumlu olarak atanacak uygun
yetkileri olan bir ulusal uzman otorite
(89/662/AET ve 77/93 AET Sayılı yönetmeliklere
bakınız)
- Hastalık
kontrolü için acil durumlar fonu da dahil
olmak üzere yeterli bir bütçe.
- Personel
için (bahsi geçen alanlarda) yeterli idari
talimat ve ihtimal planları( diğerleri
sadece hayvan hastalıkları için),
- Örneğin,işletmelerin
kontrolü,sağlık sertifikalarının düzenlenmesi
(bkz.96/93 AT sayılı Yönetmelik),ekipman ve
tatminkar laboratuar diagnostik düzenlemeler
de dahil olmak üzere uygun laboratuar altyapılarına
giriş için Uzman Merkez Veteriner Otoritesi
tarafından atanan resmi veteriner hekimler;
- Örneğin,
işletmelerin ve ithal edilen bitki ve
bitkisel ürünlerin kontrolü (bkz.77/93 AET
sayılı Yönetmelik) ve uygun laboratuar
altyapılarına giriş için uzman otoriteler
tarafından atanan resmi bitki sağlığı gözlemcileri,
- Örneğin
, yem maddeleri üreten işletmelerin ve ithal
edilen yem materyalinin kontrolü (bkz. 95/69
AET ve 95/53/AT sayılı yönetmelikler) uygun
laboratuar alt yapılarına giriş için uzman
otoriteler tarafından atanan resmi gözlemciler,
- Örneğin;
pazara sürülen gıdaların güvenirliğinin
kontrolü ve uygun laboratuar alt yapılarına
giriş için uzman otoriteler tarafından
atanan resmi gıda gözlemcileri.
- Örneğin;
tohumların ve yetiştirme materyalinin kalite
kontrolü ve uygun laboratuar alt yapılarına
(bitki sağlığı ve tohumun saflığı, çimlenme
oranı gibi kalite kontrolü vs) giriş için
uzman otoriteler tarafından atanan resmi gözlemciler
- Veterinerlik,
bitki sağlığı, bitki kalitesi ve hayvan
besleme mevzuatı ile ilgili olarak dış sınırlarda
ve menşei yerinde uygun yapılar ve muayene düzenlemeleri,
- Hayvan
sağlığı, halk sağlığı , bitki sağlığı
ve kalitesini korumak için, AB mevzuatına
uygunluğu güvence altına almak maksadıyla
ilgili işletmelerin hepsinin kontrolü,
- Hayvanların
kimliklendirilmesinden, işletme kayıtlarının
güncelleştirilmesinden ve veri tabanları da
dahil olmak üzere hayvan hareketlerinin
kontrolünden sorumlu bir uzman veteriner
otorite;
- İşletme
kayıtlarının güncelleştirilmesinden ve
bitkiler için veri tabanları da dahil olmak
üzere bitki hareketlerinin kontrolünden
sorumlu bir uzman bitki sağlığı otoritesi,
- Ülke
içindeki veteriner otoritelerinin birbirine
bağlayan bir iç kompüterize sistem, bir dış
hareket kontrol sistemi (ANIMO); ve bir hayvan
hastalıkları belirleme sistemi (ADNS);
- Kapsamlı
bir rezidil kontrol programı ve uygun
laboratuar alt yapılarına giriş,
- Zoonoz
kontrol programı;
- Teftiş
ve takip programları
- Temyiz
hakkı ve anlaşmazlıkların uzmanlar tarafından
çözümlenmesi.
- Uzman
otoritelerin kontrolü altında soy kütükleri
oluşturabilecek etkin bir yönetici birliği
- Tohum
ve yetiştirme materyalini, ulusal kontrol
organları tarafından resmi olarak muayene
edilmesi;
Tarım
Pazarları
Ortak Tarım
Politikasının (OTP) uygulanması, yönetimi ve
kontrolü, uygun idari yapının kurulmasını,
uyumlaştırılmasını ve/veya zorunluluğunu
gerektirmektedir. Özellikle, AB Üye Ülkeleri aşağıda
belirtilen hususları uygulama ve yerine getirme
kapasitesine sahip olmalıdırlar:
- AB müdahale
sistemi, sürekli piyasa ve fiyat gözlenmesi,
içeriye alımlar, depolama, satış ve AB
standartlarının uygun kuruluşlardaki stok
kontrolünün ve müdahale ürünleri için
kullanım/gideceği yerler konusunda bir
kontrol sistemi;
- Süt
ve Şeker sektörlerindeki üretim kotaları
gibi, AB arz yönetim enstrümanları,
- Entegre
İdari Ve Kontrol Sistemi (IACS), ve ilgili çiftlik,
toprak ve hayvan kaybı.
- Ticaret
ve üçüncü ülkelerin (ithalat/ihracat
lisansları, vergi kota yönetimi, ihracat
geri ödemeleri ve ihracat vergileri, ihracatı
kontrol eden sistem) kapsayan ve Topluluk Gümrük
Kodları ile ilgili kuralları içeren, Ortak
Pazar Organizasyon mekanizması.
Bunun yanı
sıra, FEOGA (Avrupa Tarımsal Garanti ve Yön
Verme Fonu) altındaki OTP harcamalarını kontrol
etmek için gerekli bütün sistemler kurulmalıdır
ve Ödeme yapan Kurumlar Topluluk kurallarına göre
Agredite edilmelidir.
Bazı
sektörlerde, tarım ürünlerini serbest dolaşımı,
örneğin; bazı pazarlama tekniklerine uyumlu,
etiketleme kuralları ile birlikte boy ve
paketleme standartları, analizleri, kontrolleri
ve gözlemlenmelerinin, kapsamlı belirli Ortak
Pazar Organizasyon Kurallarına tabidir.
Bu
gereksinimleri karşılama hazırlıklarında,
ortak ülkeler kamu sektöründe kurum oluşturmaya
odaklanmalıdırlar. Özel sektör içinse, tarımsal
ekonomideki rekabet gücünü güçlendirmek ve üretimin
iyileştirilmesi, işlem ve pazarlama koşulları
ile beraber üretici örgütlerinin kalkındırılması
gereklidir. Sağlık ve çevre standartlarına
uyumla beraber, ürünlerin prezentasyonu ve
etkilenmesiyle ilgili Topluluk ihtiyaçlarına yakın
pazarlama standartları ve kurallarının zamanla
getirilmelidir.
Kırsal
kalkınma(Konsey Yönetmeliği (AT) No:1257/1999)
Üye Ülkeler
kırsal alanlar için kırsal kalkınma programları
düzenleme, uygulama ve idare etmek, programların
ve kişisel faaliyetlerin, mali akışını
kontrol etme ve önlemlerin uygulanması ve
izlenmesi, bildirilmesi, kontrolü ve analizi için,
yapısal ihtiyaçlarını belirleyecek idari yapılara
ve araçlara sahip olmalıdır. Programlar, söz
konusu konuya veya ülkeye göre en uygun olacak
şekilde, ya bölgesel ya da ulusal olarak
uygulanabilir. Kullanılacak idari yapılar, örneğin;
İzleme Komitelerinin oluşturulması ve sosyal
ortakların tamamen katılımı ile bütün düzeydeki
formal idareler, AB yönetmelikleri göz önünde
bulundurularak hazırlanmalıdır.
Gündem
2000 paketi yatay düzeyde kırsal kalkınma önlemlerini
sunmaktadır. Hedef 1 bölgeleri içerisinde,
Hedef 1 programı çerçevesindeki kırsal kalkınma
önlemlerinin bir kısmı FEOGA Yön verme tarafından
finanse edilecek, ilave önlemlerle beraber ( tarım-çevresi,
ağaçlandırma, erken emeklilik ve daha kalkınmış
bölgeler) Garanti Kurallarına göre ayrıca
belirlenmiş programlarla entegre edilecektir. Bu
nedenle kurumlar, yetkililer, sistemler, prosedürler,
kontroller ve mali kontroller Yön Verme ve
ve/veya Garanti bölümündeki kurallar uygun
olmaları gerekmektedir. Gerekli olduğu
durumlarda, bu tür kurumlar ve araçlar atanmalı
ve Komisyon tarafından onaylanmalıdır.
Belirtilmelidir
ki, Gündem 2000 altındaki provizyonlar (Konsey Yönetmeliği
(AT) No 1257/1999), kırsal kalkınma acquisinde
zorunlu olan tek bölüm tarım-çevre önlemleridir.
Bu nedenle,bunlar dışında her Üye Ülke koşullarına
ve ihtiyaçlarına göre AB hükümlerini
kullanabilir veya kullanmayabilirler, ve sadece bu
nedenle sadece söz konusu önlemler için idare
yapılarını oluşturmak ve muhafaza etmekle yükümlüdürler.
Fakat herhangi bir ulusal önlemin AB kurallarına
tamamen uyumlu olarak yürütülmesi için gerekli
idari kontrolün olması gerekmektedir. Uygun
yetkililer ulusal yetkililer tarafından atanmalı
ve Komisyon tarafından onaylanmalıdır.
Orman
sektörü için Üye Ülkeler, ulusun orman
kaynaklarını izlemek ve sınıflandırmakla
sorumlu olacak orman envanterini yürütecek,
topluluk-finansmanındaki orman önlemlerini idare
edecek ve komisyona rapor verecek uygun yetkililer
atamaya zorunludur.
Öneriler:
Ulusal Program Çerçevesinde Yapılması Gereken
Çalışmalar
- Bir
proje çerçevesinde topluluk tarım mevzuatı
ve Türk tarım mevzuatı (bitki sağlığı,
hayvan sağlığı, gıda kontrol ve ürün
kalitesiyle ilgili konular dahil olmak üzere)
değerlenmeli ve Türk tarım mevzuatının
Topluluk tarım mevzuatına uyumu için
gerekli hazırlıklar tamamlanmalıdır
- Kurumsal
Yapı, Kamu Kuruluşları, Sivil Toplum Örgütleri
ve işletmeler ( tarım, sanayi,
ticaret/hizmet işletmeleri) bazında OTP ye
uyumu sağlayacak ve uygulayabilecek şekilde
güçlendirilmelidir.
- Devletin
sorumluluğunda olan kırsal ve tarımsal
faaliyetler, OTP göz önünde bulundurularak
tek ve merkezi bir kuruluş (Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı) tarafından yerine
getirilmelidir. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
elemanlarına OTP ye uyum konusunda özel eğitim
imkanları sağlanmalı ve bakanlık yetişmiş
elemanlarla güçlendirilmelidir.
- Kırsal
ve tarımsal sivil örgütlenme
(kooperatifler, birlikler, meslek kuruluşları,
işletmeler vb) OTP yükümlüklerini yerine
getirebilecek şekilde güçlenmelidir. Hala
kamu kuruluşları tarafından gerçekleştirilen
bazı hizmetlerin (tarım politikası oluşturma,
girdi temini, kredi temini, işleme,
pazarlama, yayım gibi) yerine getirilmesinde
sivil örgütlerin ve özel şahısların/şirketlerdin
katkısı arttırılmalıdır.
- Tarımsal
üretim yanında tarıma dayalı sanayiler ve
pazarlama kanalları özellikle, borsa sistemi
ve haller geliştirilmeli, ulusal pazarlarda
ve topluluk pazarlarında rekabet gücü arttırılmalı.
Tarım ürünlerinin işlenmesi ve pazarlanmasında,
Topluluk kural ve standartlarına uygun bir
yapı oluşturulmalıdır.
- Doğal
kaynaklar ile çevre ve kırsal peyzaj, Gündem
2000 göz önünde bulundurularak ülke, bölge
ve havza bazında , korunmalı ve geliştirilmelidir.
Kırsal alanda tarıma dayalı sanayiler ve
tarım dışı ekonomik faaliyetler
desteklenmelidir.
- Tarım
sektörünün tüm özellikleri hakkında doğru
ve yeterli bilgi edinmesine imkan sağlayacak
bir “Bilgi Bankası”, “Kayıt
Sistemine” geçişi de sağlayacak şekilde
oluşturulmalıdır. Piyasa bilgi sistemi,
daimi bitkilerin kayıt ve kadastro kayıtları
ve hayvan kimlikleri ve kayıtlarını da
kapsamak üzere, Bilgi Bankası’na geçişte,
Topluluğun Tarım Bilgi Sistemine (Entegre Üretim
ve Kontrol Sistemi: INTEGRATED ADMİNİSTRATİFE
CONTROL SYSTEM-IACS) uyum için gerekli yasal
ve kurumsal düzenlemeler gerçekleştirilmelidir.
- Gıda
Güvenirliliği, bitki ve hayvan sağlığı
ve kalite kontrol konularında, Ülke, sektör
ve işletme temelinde, Topluluk sistemine uyum
hızla sağlanmaktadır.
- Ciddi
verimlilik ve rekabet sorunları içerisinde
bulunan hayvancılık, özel projelerle güçlendirilmelidir.
- Çay,
tiftik keçisi gibi OTP ye uyumdan son derece
olumsuz etkilenecek ürünler için Topluluk
la yapılacak işbirliği ile özel destekleme
ve koruma sistemleri geliştirilmelidir.
- Yukarıdaki
hususlar çerçevesinde, Türk tarımının
OTP ye uyumu için gerekli mali ve teknik
desteği, topluluk tarafından Türkiye’ye
sağlanması imkanları aranmalıdır.
BU HABERLE İLGİLİ DİĞER
GELİŞMELER
Haber
listemize üye olup tarım sektöründeki haberlere,
geliştirici herkese açık tartışma platfomlarına
katılabilirsiniz.
.
|
Mail
adresinizi sol aşağıya yazın ve "Listeye
Gir" butonuna tıklayın. |
|
Karşınıza
gelecek sayfadaki formu eksiksiz doldurun. |
|
GÜNDEM
>> Tarım
alanında yapılması gereken
>> düzenlemeler
>> AB'ye üyeliğin
yolu tarımdan geçer
>> Devlet
dinledi
>> Tarım
öğretiminin 155. yılı kutlandı
>> Adana'da
Doğu Akdeniz Zeytin
>> Birliği
kuruldu

ANA
SAYFAYA DÖN

|