SEKTÖREL
ÇİFTÇİ EĞİTİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
BENNET MODELİ
Çiftçi
eğitim programlarının çeşitli amaçları bulunmaktadır.
Gerek modern teknolojilerin yayılması ve benimsenmesi
gerekse uygulana gelen yanlış davranışların değiştirilmesini
amaçlayan bir çok program yürütülebilmektedir.
Programın ne ölçüde başarılı olduğunun belirlenmesi,
çoğu zaman program yürütücülerinin soyut yargılarıyla
sınırlı kalmaktadır. Hedef kitle üzerine olan
etkileri ve katkılarının somut bir şekilde ortaya
konulması, sadece hedef kitle için değil aynı
zamanda programa kaynak sağlayan ve onu yürütmekle
görevli olan kuruluşu da ilgilendirmektedir. Bu
yüzden kuruluşça programa, planlayıcı ve yürütücülerden
bağımsız olarak bir değerlendirme ekibinin katılması
son derece yararlı olmaktadır.
Hedef kitle programdan refah artışı umarken programı
planlayan ve yürüten kuruluş da yapılan yatırımların
ne ölçüde verimli kullanıldıklarını ve sunulan
programın ne oranda başlangıçtaki hedeflerini
gerçekleştirdiğini bilmek durumundadır. Diğer
taraftan politikacıların ve halkın bir programa
olan destekleri kuşkusuz önceki benzer amaçlı
programların başarı durumuyla doğru orantılıdır.
Bu yüzden anılan kitlelerden destek almak için program
değerlendirme üzerinde ciddiyetle durulmalıdır
(Taluğ, 1993).Program değerlendirme, belirlenen
hedeflerin gerçekleştirilmesi için uygulanan etkinlikler
ve elde edilen sonuçlar hakkında karar verme süreci
olarak tanımlanmaktadır (Suchman, 1967). Çiftçi
eğitim programlarının başarılı bir şekilde değerlendirilmesi
için öncelikle üç öğenin yerine getirilmesi gerekir.
Bunlar: (1) programla varılması düşünülen hedeflerin
belirlenmesi; (2) programın her aşamasıyla ilgili
verilerin toplanması ve başlangıçta çizilen hedeflerle
karşılaştırılması; ve (3) programın yararlı olup
olmadığı konusunda karar verilmesi (Verma, 1996).
2.BENNET MODELİNİN DEĞERLENDİRME
MODELİ
Bennett program değerlendirme modeli, çiftçi
eğitim programının ne denli başarılı olduğunu
7 aşamada toplanan verilerle ortaya koyan bir
modeldir. Modelin aşamaları Çizelge 1 de sunulmuş
ve her bir aşamada izlenen değerlendirme süreçleri
aşağıdaki gibi açıklanmıştır:
Çizelge-1 Bennett Program Değerlendirme Modeli
1.INPUTLAR 2.ETKİNLİKLER 3.HALKIN KATILIMI 4.KATILANLARIN
REAKSYONU 5.BTYU DEĞİŞİMİ 6.UYGULAMADA DEĞİŞİM 7.SONUÇLAR
Program girdileri: Çiftçi eğitim programında
kullanılacak girdilerin programı yürüten kuruluşça
ayrıntılı bir şekilde belirlenmesi gerekir.Programda
istihdam edilecek personel, kullanılacak ulaşım
araçları, gösterimlerde yararlanılacak ekipmanlar,
bilgi dağıtım araçları ve programın verileceği yer
konusunda ayrıntılı bilgi verilmesi gerekir.
Etkinlikler:Programda hedef kitleye sunulacak
eğitimde hangi etkinliklerde bulunulacağı belirlenmelidir.
Eğitimde bireysel, grup veya kitle iletişim yöntemlerinden
hangisinin veya hangilerinin kullanılacağı ve hangi
konulara ağırlık verileceği, hedef kitlenin gereksinmeleri
ve öğrenme düzeyleri göz önünde bulundurularak belirlenmelidir.
Halkın Katılımı: Programa katılacak kitlenin
açık ve demokratik ilkelere uygun bir şekilde seçilmesi
halkın programcıya ve programı yürüten kuruluşa
karsı olumsuz bir tutum içinde olmasını engellemektedir.
Bunun yanı sıra programa katılanların sayısı, yaşı,
eğitim düzeyi, cinsiyeti, ve gösterdiği tarımsal
faaliyet şekli gibi konular sunulacak programa ve
programı yürüten kuruluşun olanaklarına göre ayarlanmalıdır.
·Katılımcıların Reaksiyonu: Bu
aşamanın amacı programa katılan kişilerin, programda yer verilen eğitim
etkinlikleri ve programı yürüten uzmanlara karşı
reaksiyonlarını ölçmektir. Eğitimde kullanılan bilgi
alanları ve eğitim teknikleri konularında katılımcılara,
sunulan eğitimin meslek hayatlarında veya günlük
yaşantılarında yararlı olup olmayacağı; bilgilerin
iyi organize edilip edilmediği; kullanılan eğitim
tekniklerinin yeterli olup olmadığı; zamanın iyi
kullanılıp kullanılmadığı; sonuç olarak da katılımcıların
böyle bir programı başkalarına önerip önermeyecekleri
konularına yer verilmelidir. Uzmanlara karşı olan
reaksiyonu ölçmek için de yaptıkları işte istekli
olup olmadıkları; eğitim programına iyi hazırlanıp
hazırlanmadıkları; konu hakkında yeterli bilgiye
sahip olup olmadıkları; katılımcıları iyi iş yapmağa
cesaretlendirip cesaretlendirmedikleri ve gerektiğinde
yeterli yardımı yapıp yapmadıkları gibi konular
soruşturulmalıdır.
BTYU Değişimi: Bu aşamada Bilgi, Tutum, katılımcılarda
ortaya çıkan değişiklikler değerlendirilir. Bu aşamada
Yetenek ve Umut konularında cevaplandırılması gereken
sorular şunlardır: Katılımcılar programda işlenen
konulardan her hangi bir bilgi artışı sağlayabiliyor
mu? Programda işlenen konulara göre tutumları değişiyor
mu? Uygulamada yeteneklerinde her hangi bir artış
sağlanabiliyor mu? Programdan elde edecekleri kazanımlar
geleceğe umutla bakmaları için her hangi bir katkı
sağlıyor mu? Bütün bu sorulara alınacak yanıtlar
program değerlendiriciye sunulan programın ne ölçüde
bir bilgi, tutum, yetenek ve umut değişimi sağladığı
konularında fikir vermektedir.
Uygulamada Değişim: Program değerlendirme
modelinin bu aşamasında katılımcıların programdan
elde ettikleri bilgi, tutum, yetenek ve davranışları
iş hayatına ve günlük hayata ne ölçüde yansıttıkları
değerlendirilir. Bu konuda fikir sahibi olabilmek
için katılımcılar programdan belirli bir süre sonra
değerlendiricilerce ziyaret edilmeli ve ilgili veriler
toplanmalıdır.
Sonuçlar:Çiftçilerin programa katılmaları
programda sunulan bilgileri mesleki ve günlük hayatta
uygulamaya başlamalarıyla hedef kitlede ortaya çıkabilecek
değişiklikler bu aşamada incelenmektedir. Diğer
bir anlatımla bu aşamada programın sunulduğu topluluk
üzerine olan etkileri değerlendirilmektedir. Programın
etkileri program türüne göre ekonomik, sosyal, kültürel
veya çevresel olabilmekle beraber her zaman pozitif
değildir. Örneğin her hangi bir bölgede üretim ve
verim artışına yönelik bir çiftçi eğitim programında
hedef kitle olarak sadece büyük çiftçiler seçilebilmekte,
programın başarılı olması durumunda büyük çiftçiler
yarar sağlayabilmekte buna karşın küçük çiftçilerin
pazar payı azalabilmektedir. Bu yüzden makro ölçekli
planlamalarda çiftçi eğitim programlarına katılımın
demokratik ilkelere uygun olarak yapılması önem
arz etmektedir.3. PROGRAM DEĞERLENDİRME PLANI
Program değerlendirme işleminin planlı bir süreç
içerisinde yürütülmesi hem değerlendiricinin işini
kolaylaştırmakta hem de daha doğru ve tutarlı bilgiler
elde edilmesini sağlayabilmektedir. Her şeyden önce
değerlendirme planı hazırlanırken neyin değerlendirileceği,
nasıl değerlendirileceği ve değerlendirilen sonuçların
ilgili gruplara ve kuruluşlara hangi araçlarla iletileceğinin
belirlenmesi zorunludur (Verma, 1996). Neyin değerlendirileceği
sorusunun yanıtı genel olarak program sonuçları
ve programda kullanılan bilgi dağıtım yöntemlerinin
etkinlik dereceleri olmaktadır.Program sonuçlarının
değerlendirilmesinde Bennett modelinde yer alan
her bir aşamayla ilgili sonuçlar başlangıçta aynı
aşamalar için belirlenen hedeflerle karşılaştırılır.
Örneğin Karadeniz bölgesinde iç ve deniz sularının
kirlenmesine ve balık türlerinin azalmasına yol
açan azotlu gübre kullanımını azaltmayı hedefleyen
bir çiftçi eğitim programı planlanabilir. Bu programda
Bennett modelinin her bir aşamasına göre belirlenebilecek
amaçlar Çizelge-2 de sunulmuştur.Program sunulduktan
sonra her bir aşamayla ilgili veriler toplanmakta
ve amaçlarla karşılaştırılmaktadır.
Aşamalar |
Program Amaçları |
Sonuçlar |
Çiftçilerin yol açtığı
azot kirlenmesi azalmış olacaktır |
Uygulamada değişim |
Çiftçiler azotlu gübre
kullanımını azaltıp çiftlik gübresine
ağırlık verecektir |
BTYU Değişimi |
Çiftçiler aşırı kimyasal
gübrelemenin zararları konusunda
bilgilendirilecek; değişime karşı olumlu
bir tutum yaratılacak ; çiftçilerin
gübreleme konusundaki yetenekleri arttırılacak
; alternatif yollarla da geleceğe umutla
bakabilme fikri aşılanacaktır |
Reaksiyon |
Program yürütücüleri kendi
deneyim ve becerileriyle katılımcıların
sunulan programa karşı olumlu bir
reaksiyon göstermelerini sağlayacaktır. |
Halkın Katılımı |
Programa her ilçeden en az 30
lider çiftçinin katılımı sağlanacaktır. |
Etkinlikler |
Çiftçilerin anlama
yeteneklerine uygun eğitim etkinlikleri seçilecektir |
İnputlar |
Program için gerekli teknik
eleman uzman ve ekipman sağlanacaktır. |
Program değerlendirme işlemi için kullanılacak veriler
değişik yollarla sağlanabilmektedir. Bunların belli
başlıları yüz yüze anket, mülakat, posta yoluyla
anket ve telefon yoluyla veri toplamadır. Değerlendirici
öncelikle bu yöntemlerden hangisini veya hangilerini
seçeceğini belirlemelidir. Yöntem belirlendikten
sonra veri toplanacak kişiler, sorulacak sorular
ve veri analiz yöntemleri belirlenmelidir. Eğer
katılımcılar sayı olarak azsa tümünü değerlendirmeye
almakta yarar vardır. Ancak katılımcı sayısı örneklenme
yapmayı kaçınılmaz kılıyorsa o zaman en uygun örnekleme
yöntemi seçilmelidir. Veri toplama amacıyla sorulan
sorular açık veya kapalı uçlu olabilmektedir. Kapalı
uçlu sorular veri toplama ve değerlendirmede kolaylık
sağladığından tercih edilebilir. Soru sormada en
önemli faktör sorulan soruların program amaçlarıyla
tutarlı olmasıdır.
Yukarıdaki örnekte ele alınan programda Bennett
Modelinin her aşamasına karşılık gelen her bir amaç
için veri toplama kaynakları şunlardır: Programın
en son amacı çiftçilerin yol açtığı azot kirlenmesini
azaltmak olduğundan başlangıçta ve program bitiminden
belirli bir süre sonraki azotlu kirlenmeyle ilgili
veriler teknik kuruluşlardan sağlanmalıdır. Altıncı,
beşinci ve dördüncü amaçlarla ilgili veriler ankette
yer verilecek sorularla çiftçilerden sağlanabilmektedir.
Üçüncü, ikinci ve birinci amaçlarla ilgili veriler
programı yürüten görevlilerden veya kuruluşlardan
sağlanmalıdır.
Toplanan verilerin değerlendirilmesinde kullanılacak
istatistiksel yöntemler soruların soruluş şekline
göre değişmektedir. Örneğin, sorular Likert
ölçeğine göre sorulmuşsa ve program öncesi
ve sonrası durumları karşılaştırmayı amaçlıyorsa,
her bir soruya ilişkin ortalamalar hesaplanarak
iki durum arasında bir “t” testi karşılaştırması
yapılabilir. Eğer ikiden fazla zaman aralıklarında
toplanan verilerin karşılaştırılması
isteniyorsa o zaman varyans analizi karşılaştırması
en uygun test olmaktadır. Diğer taraftan sorular
kategoriler şeklinde soruluyorsa khi-kare karşılaştırması
kullanılabilecek en uygun test olmaktadır.
4. SONUÇ
Çiftçi eğitim programlarının değerlendirilmesi
programa yapılan yatırımların verimli bir şekilde
kullanılıp kullanılmadığı konusunda bilgi vermektedir.
Değerlendirme sonunda elde edilen bilgilerin, diğer
bir anlatımla sunulan programın başarılı veya başarısız
oluşu veya hangi alanlarda yetersiz kalındığı gibi
sonuçların ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara sunulması
gerekir. Bu bilgiler sayesinde eğer program başarılı
olmuşsa gelecek programlar için de benzer stratejiler
izlenmesi olasıdır. Diğer taraftan eğer program
başarısız olmuşsa yapılan hataların saptanması ve
gelecek programlarda tekrarlanmaması fırsatı doğmuş
olur. Böylece programlara yapılan yatırımların,
harcanan zamanın daha etkin kullanımı sağlanmış
olabilir.
Bennett Modelinin gerek uygulanmasının kolay oluşu
gerekse sunulan programın her aşamasıyla ilgili
somut bilgiler verebilmesi dolayısıyla çeşitli tarımsal
yayım programlarında başarıyla uygulanabilecek bir
model olduğu söylenebilir.
KAYNAKLAR
Bennett, C. F. (1979). Analyzing the Impact of
Extension Programs. United States
Department of Agriculture, Science and Education
Administration.
Gürgen, Y. (1990). Tarımsal Yayım Ve Haberleşme.
Çukurova Üniversitesi Ziraat
Fakültesi Adana.
Suchman, E. A. (1967). Evaluative Research.
Russell Sage Foundation, New York.
Taluğ, C. (1993).
Extension System in Turkey. Regional Expert
Consultation onStrengthening the Agricultural
Extension Systems in the Near East Region.
Ministry of Agriculture and Rural Affairs. Ankara,
Turkey
Taluğ. C., Tatlıdil, H. (1993). Tarımsal Yayım
Ve Haberleşme. A.Ü. Ziraat Fakültesi
AnkaraVerma, S. (1991)
Developing Parish/Area Evaluation Plans for
Louisiana Cooperative Extension Service Base
Programs: A Guide
Yurttaş Z. (1988). Tarımsal Yayım Ve Haberleşme.
Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Erzurum.
BU HABERLE İLGİLİ DİĞER
GELİŞMELER
Haber
listemize üye olup tarım sektöründeki haberlere,
geliştirici herkese açık tartışma platfomlarına
katılabilirsiniz.
.
|
Mail
adresinizi sol aşağıya yazın ve "Listeye
Gir" butonuna tıklayın. |
|
Karşınıza
gelecek sayfadaki formu eksiksiz doldurun. |
|
SEKTÖREL
>>
Bennet Modeli
>>Bioteknoloji
çılgınlaşıyor
>> Gübrede
tartışma
>>
Antepfıstıgı üretiminde gelenek engeli
>> Sık
dikim yapılarak kaliteli elma yetiştiriciliğinin
geleceği
>>
Sığır Irklarımızın islahı

ANA
SAYFAYA DÖN

|