ADVERTORIAL
S&G - 3. Domates
Konferansı
22-23.Mayıs.2003 tarihlerinde İspanya'nın Alicante
şehrinde üçüncüsü düzenlenen Domates Konferansı'nın özet sunumları,
13.Mart.2004 tarihinde Syngenta Tarım San. Ve Tic. A.Ş. Tohum,
S&G kısmı tarafından Türkiye'de işini daha iyi yapmak için
değişim ve gelişime açık profesyonellere yinelendi.
S&G - 3.Domates Konferansı'ndan özet sunumları S&G Pazarlama
ve Satış Müdürü Argun Şahin toplantıya katılanlara aktarımda bulundu.
Antalya Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı
Mustafa Satıcı Türkiye'de ki yaş meyve-sebze üreticileri ve pazarlanması
konusunda sorunlar ve yapılması gereken konular hakkında toplantıya
katılanlara bilgi verdi. Ayrıca toplantıda Avrupa Yaş Meyve ve
Sebze Monitörü, Domates Endüstrisinde Artı Değerler, CİSAM, G's
Farms Tanıtımı, Flandria Tanıtımı konuları ele alındı.
Domates Konferansı, iki yılda bir Syngenta'nın S&G kısmı
tarafından organize edilen ve dünya çapında domates sektöründeki
bütün iş zincirlerinin bir araya getirildiği bir konferanstır.
Bu konferansların amacı güncel durumu analiz etmek, problemlere
çözümler bulmak, yenilikçi trendleri takip etmek ve işin geleceği
hakkında fikir edinebilmektir. S&G'nin bu konferanslardan
beklentileri karşılıklı bilgi alış verişi, yeni kontakların kurulması
ve geliştirilmesi, yeni fikirlerin oluşturulması, yeni iş fırsatlarının
tanımlanması ve tüm sektörler için yeni avantajların geliştirilmesidir.
Katılımcılar; ihracatçılar, ithalatçılar, market zincirleri, büyük
üreticiler, işleyenler, büyük halciler, paketleyiciler akla ilk
gelen gruplar olsa da, profesyonel anlamda domates sektörünün
bütün iş zinciridir.
S&G - 3.Domates Konferansı'nda S&G Pazarlama ve Satış
Müdürü Argun Şahin'in günün anlam ve önemini belirten bir konuşma
yaptıktan sonra, Antalya Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği
Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Satıcı Türkiye'de ki yaş meyve-sebze
üreticileri ve pazarlanması konusunda sorunlar ve yapılması gereken
konular hakkında kongreye katılanlara bilgi aktarımında bulundu.
Ayrıca toplantıda
Avrupa Yaş Meyve ve Sebze Monitörü, Domates Endüstrisinde Artı
Değerler, CİSAM, G's Farms Tanıtımı, Flandria Tanıtımı konuları
ele alındı.
Konferansın bitiminde 'Türkiye'de Sektörün gelişimini engelleyen
problemler nelerdir?' başlıklı grup çalışmaları yapıldı.
Avrupa Yaş Meyve ve Sebze Monitörü, üç ana başlık altında; perakendeciler
( M+M Planet Retail), tüketiciler (TNS Europanel) ve ticaret (Centre
for food chain, Research) şirketlerinin detaylı araştırma raporları
ve sunumları altında incelendi.
Perakendeciler kısmında dikkat çeken gelişmeler; market zincirlerinin
belli pazarlarda yaş sebze tüketiminde % 90'ların üzerinde pazar
paylarına ulaşmaları, yakın vadedeki büyüme beklentileri, büyüklükleri
ve market zincirlerinin pazarı ele geçirmesinin sektörün değişimine
etkileri oldu. Sektör ticaretinde büyük sorunların olduğu, az
da olsa fiyat yönünden iyi pazarların olduğu, ama genel olarak
fiyatların düşme eğilimi gösterdiği, maliyetlerin baskı altında
oluşu, herkes için kar marjlarının çok düşük oluşu, kayıpların
sürekli, riskin yüksek, fakat düşük maliyetli ülkeler için fırsatların
varlığıydı.
Sektör Ticaretinde göze çarpan en önemli iki nokta ise :
* Sektörün gelişmesi için endüstri tarafından kabullenilen tek
bir kalite güvence standardı olması ve tüm Avrupa da geçerli olması
*Kategori yönetimini yapabilen perakendeciler ve tedarikçilere
pazarda önemli fırsatların varlığı oldu.
Sonunda da 21. yy'ın gıda firmasının nasıl olması gerektiğinin
resmi çizildi. Tüketiciler kısmında önemli Avrupa ülkelerinde
yapılan toplam 45.400 ev sakinin yaş meyve sebze tüketim farklılıkları
grafikler ile açıklanırken tüketim farklılığının en önemli sebeplerinin
ülke içindeki üretim ve perakendecilerin yapısı olduğu vurgulandı.
Market zincirlerinin de son zamanlarda tüketici alışkanlıklarını
değiştirme yönündeki çalışmaları sektöre yeni bir boyut getirilebileceğini
göstermiştir. Sektörün geçmişi ve güncel durumu mercek altına
alınmış. Son on yılda dünya domates üretiminin 76 milyon tondan,
108 milyon tona ulaştığı görülmüştür. Çin ve ABD'den sonra Türkiye
domates üretiminde üçüncü sıradadır. Son on yılda en büyük üretim
artışı Çin, Hindistan, Mısır ve Türkiye'de gerçekleşmiştir. İspanya'nın
10 yıldır artan domates üretiminin son üç yıldır oluşan düşük
fiyatlardan dolayı düştüğü görülmüştür. Avrupa pazarına hakim
olan İspanya'nın başlıca rakipleri Fas, Tunus, Türkiye, Mısır
ve İtalya' dır.
Sektörün güncel problemleri ve yakın gelecekteki durumunu incelendiğinde
en önemli ihtiyacının artı değer eksikliği olduğu ön plana çıkmıştır.
Türkiye'de şu anda üretimin fazla bir artı değer taşıdığından
söz etmek mümkün değildir. Üretimin büyük bir çoğunluğu sadece
malın genel görüntüsüne bakılarak pazarlamaya çalışılmaktadır,
halbuki tüketiciye kadar uzanan pazarlama zinciri içinde bir çok
noktada katma değer yaratılabilir. Bu değerler: paketleme, boylama,
renklere göre ayırma, çeşitlilik, sürekli aynı kalitede mal temini,
tüketicinin özel talepleri, lojistik, sağlık vb. olarak tanımlanabilir.
CISAM, Syngenta Tarım şirketleri bünyesinde bulunan çiftlik yönetimini
destekleyen, ürün yönetimi, bitki koruma yönetimi, yapılan uygulamaları
kayıt altına alma, raporlama, denetim ve sertifikalandırma işlemlerinin
uygulamasında yardımcı bir bilgisayar çalışma programıdır. Üründe
kalıntı problemine çözüm olacak izlenebilirliği sağlar. CISAM
ürün yönetimi ve bitki koruma yönetimi konularında beş yıllık
bir çalışma ile başarılı bir şekilde bilgisayar ortamına aktarılmıştır.
Bioline firması ile iki yıl ortak çalışılarak bu programa biyolojik
mücadelede eklenmiştir. Şu an İspanya'da bir kaç büyük firma bu
programı kullanmaktadır. Program kullanıcının girdiği veriler
doğrultusunda tavsiyelerde bulunur ve yapılan bütün işlemleri
kayıt altında tutar. CISAM şu an için 400 hektarlık bir alanda
kullanılmaktadır. Kullanımın kısa zamanda hızla artacağı düşünülmektedir.
Avrupa domates sektöründe özellikle son yıllardaki kalıntı problemlerinden
dolayı yaşananlar kontrollü yetiştiriciliği bir zorunluluk haline
getirmiştir. Türkiye'de bu sınavı en kısa zamanda rakiplerden
geri kalmamak için vermelidir. Bu amaca yönelik çalışan M. Sait
Güçin Danışmanlık Hizmetleri, yeni bilgisayar programlarının da
desteği ile daha profesyonel ve analitik çalışmak isteyen Türk
çiftçisine ve ihracatçısına yüksek kalitede hizmet sunmaktadır.
M. Sait Güçin Danışmanlık şu an için 120 hektarlık alanda aktif
çalışmaktadır. Firma, çalıştığı bütün çiftçilerin tüm kayıtlarını
tutan, ihracatçının istediği şekilde kalıntı problemi olmayan
ürün yetiştirmeye özen gösteren, sürekli kaliteyi hedefleyen,
kategori planlaması yapan Türkiye'nin örnek ilk danışmanlık şirketidir.
Bu konferansta domates sektörünün önde gelen büyük firmaları
Flandria Coop ve G's farms kendilerini tanıttılar. Firmaların
detaylı olarak nerelerde üretim yaptıkları, üretirken nelere dikkat
ettikleri, nasıl paketlendiği, ürün çeşitliliği, pazar bilgileri,
tarladan tüketiciye kadar yapılan kontroller, markalaşmaları,
gelişen pazar istekleri ve vizyonları hakkında katılımcılara bilgiler
verdiler.
Son yıllarda domates ticareti bu işte profesyonel olamayan küçük
aile işletmelerinin ürettiği ürünlerin alınıp satıldığı kimlikten,
özellikle sağlıklı, her aşamasında kontrolden geçen, üretiminden,
paketlenmesine ve taşınmasına kadar bir çok standardı barındıran
bir sektör olma yoluna girmiştir. Özellikle market zincirlerinin
pazarda söz sahibi olması ile sebze pazarı daha izlenebilir hale
gelmiş ve olması gereken standarda ulaşmıştır. İthalatçı ülkeler
her geçen gün alım standartlarını yükseltmekte ve bu standardı
sağlayabilen işletmeler diğerlerine göre satış avantajı yakalamaktadır.
Dünya bu işin standartlarını belirlerken ve geliştirirken, Türkiye
olarak biz de bu pazardaki gelişmeleri yakından takip etmeli,
büyük üretim kapasitemiz olmasına karşın ihracatımızın bu kadar
az olmasının nedenlerini irdelemeliyiz. İhracatı sınırlayan etmenler
kontrollü üretimin yaygınlaşmaması ve üreticiler arasındaki kooperatifleşme
veya birliktelik eksikliğidir. İspanya'da büyük üreticiler marketlerin
bir yıllık ihtiyaçlarına karşılık yıllık anlaşma yapabilecek durumdadırlar.
Özellikle Avrupa Birliği ülkelerinden üretim kapasitemiz doğrultusunda
ciddi ve büyük firmalardan domates alım talepleri gelmektedir,
fakat istedikleri kalite standardının sürekliliğini sağlayacak,
kontrollü üretim yapan firma veya kooperatiflerin olmayışından
dolayı bu büyük fırsatları kaçırmaktayız.
S&G, tohum firması olarak bu üzücü durumu görmekte ve iş
zincirindeki tüm birimlere Türkiye'de sektörün gelişimini engelleyen
problemler nelerdir?, domates sektöründe hepimiz iş zincirinin
içindeki farklı kurumlar olarak daha iyiye ulaşmak adına kendi
adımıza ne gibi tedbirler alabiliriz? Bu sektörün gelişmesi için
üreticiden tüketiciye kadar herkes düşünmeli, düşündüklerini diğer
iş zincirleri ile paylaşmalı ve gerekli makamları bilgilendirmelidir.
İki yılda bir, biz S&G olarak Domates Konferanslarına devam
edeceğiz. Amacımız bütün iş zincirini bir araya getirmek ve sektörün
geleceği için beraberce kararlar almak ve alınan kararları beraberce
uygulamaya koymaya çalışmaktır.
Biz S&G olarak düşünüyoruz ki müşteri bazında değer bir amaca
yönelik beraber çalışan firmaların oluşturacağı sistemler ile
ortaya çıkar, tek firmanın çabası ile değil. Ümit ediyoruz ki
her konferansta bir öncekine göre ilerleme kayıt edelim ve daha
profesyonel bir domates sektörü oluşturabilelim.
|
ADVERTORIAL
>>
S&G
- 3. Domates konferansı
ANA
SAYFAYA DÖN
|