SEKTÖREL
Yalex'ten
Türkiye'de tek alanda, geniş çaplı, modern çilek üretimi
Çilekte 18 Yıllık
Deneyim
Türkiye'de tek alanda, geniş çaplı, modern çilek
üretimi 1986 yılında Adana'da tarafımızca başlatılmıştır.İlk yıllarda
fide ithalatı yapılarak gerçekleştirilen meyve üretimi 1989 yılından
itibaren anaç ithal edilerek çoğaltılan kendi üretimimiz fidelerle
yapılmaya başlanmıştır. Artan fide üretimimiz 1994 yılında 4 milyon
adede,2004 yılındaise 12 milyon adede ulaşmış, kendi meyve üretimimizde
kullandığımız fidelerin dışında kalanlar Türkiye çiftçisinin kullanımına
sunulmuştur.
Ülkemizdeki genel ekonomik duruma bağlı olarak çilek meyvesi
üretimi ve fide talebinde yıldan yılabüyük iniş çıkışlar gözlenmektedir.
Nitekim 1994-1995,1998-1999-2000-2003 yıllarında talebi karşılamak
içinithalat yapılırken 1994-1997-2001-2002 yılların dayeterli
talep olmamıştır.Özellikle 2001 yılında çiftçilerimiz ucuz olduğundan
kalitesiz ve sertifikasız üretilen fideleri satın alarak dikim
yapmış,bu yüzden verim ve kalite düştüğü gibi,çeşitli hastalıkların
oluşması riski de artmıştır.
Dünyanın en büyük çilek üreticisi ABD'de yıllık üretim yaklaşık
olarak 500 bin tondur.Avrupa'nın enbüyük çilek üreticisi olan
İspanya'da her yıl 400-500 milyonfide üretilmekte ve bunu eken
çiftçiler 250-300 binton çilek üretmektedirler.Sadece çilek ihracatından
(taze ve dondurulmuş) İspanya yılda 200-300 milyon ABDdoları gelir
sağlamaktadır. 1980'li yılların başında İtalya en büyük çilek
üreticisi iken daha sonra İspanya öne geçmiştir.Emek yoğun bir
iş olan çilek üretiminde işçi ücretlerinin çok artmış olması sebebiyle
Türkiye'nin hızla üretimini artırıp pazarı büyütmesi çok kolaydır.
Ancak bunun için aşağıdaki tedbirlerin alınması gereklidir :
1-Yeni çeşitlerin anında Türkiye'ye getirilebilmesi amacıyla,
Çeşit Koruma Yasası15.01.2004 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak
yürürlüğe girmiş olup ilgili yönetmeliklerin süratle çıkarılması
gereklidir.
2-Çiftçilerimizin kaliteli ve sertifikalı fide kullanması özendirilmelidir.
3-Üretim materyali ithal ve ihracatında karşılaşılan gecikmelerin
önlenebilmesi için yurtdışındaki akredite laboratuarlarının raporlarının
kabul edilmesi ve ülkemizde de bu laboratuarların kurulması şarttır.
4-Ürünlerin iç ve dış pazarlamasında gereken soğuk zincirin kurulması
için yatırımların teşviki gereklidir. Son derece hassas olan çilek
meyvesinin raf ömrünün uzatılması ve tüketicilerin yükselen kalite
taleplerinin karşılanması için çileğe özel ön soğutma sistemlerinin
kullanılması şarttır.
5-Gerek sözleşmeli üretim gerekse kooperatifleşmenin teşvik edilerek
pazarların isteğine uygun bol ürün üretiminin teşviki şarttır.Küçük
alanlarda birbirinden habersiz değişik kalitelerde mal üretilerek
,dünya pazarlarında (hatta Türkiye pazarında) rekabet edebilmek
mümkün değildir.
Ülkemiz elindeki imkanları iyi kullanırsa özellikle Akdeniz ve
Ege kıyı şeridindeki arazilerde erkenci çilek üretimini geliştirerek
üreticisine yeni ve yüksek bir gelir kaynağı sağladığı gibi işsizlere
yeni iş imkanları ve ülkemize döviz geliri kazandırmış olacaktır.
İtalya'nın yerini İspanya'nın aldığı gibi Türkiye'de İspanya'nın
yerini alacaktır.
|
SEKTÖREL
>>
İtalyanlar
ve Türkler Adana'da buluştu
>>
Dünya
soya ve mısır fiyatları yükseldi
>>
Mersin'de 3. yaş meyve ve sebze sempozyumu
>>
Çilekte 18 yıllık deneyim
>>
Devlerin gözü gıda sektöründe
>>
Buğday hasadının önemi
>>
New Holland Kervanı
>>
Kavgaya değil, iş yapmaya geldik
>>
Massey Ferguson
ANA SAYFAYA DÖN
|